28 marca 2022
Co o perspektywach dla transportu mówi raport Konferencji Narodów Zjednoczonych?
Konflikt zbrojny w Ukrainie może spowodować, że 1,5 mln kontenerów przesyłanych co roku koleją z Azji do Europy, zostanie przekierowanych na szlaki morskie, wynika z raportu przygotowanego przez Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).
Autorzy raportu omawiającego wpływ wojny na handel i rozwój gospodarczy podkreślają, że Rosja i Ukraina są kluczowymi krajami tzw. nowego jedwabnego szlaku. Kwestie bezpieczeństwa, a także ograniczenia w transporcie (w tym zamknięcie przez niektóre kraje nieba dla rosyjskich linii lotniczych i odwetowe zamknięcie nieba przez Rosjan) mają duży wpływ zarówno na przewozy lądowe, jak i lotnicze pomiędzy Azją i Europą.
W ostatnich dwóch latach przewoźnicy działający między Chinami i Europą coraz częściej wybierali transport kolejowy, lotniczy, a nawet drogowy, starając się unikać rekordowo obciążonych szlaków transportu morskiego. W najbliższym czasie ruch ten może z powrotem wrócić na morskie szlaki handlowe.
„W 2021 roku, 1,5 mln kontenerów zostało przewiezionych kolejną z China do Europy. Jeśli te ładunki, które obecnie są obsługiwane przez transport kolejowy między Azją a Europą, zostaną przekierowane na transport morski, oznaczać to będzie dodatkowy wzrost przewozów o 5 do 8 procent dla i tak już obciążonych szlaków,” czytamy w raporcie. Zdaniem autorów raportu może mieć to też wpływ zarówno na ceny przewozu, jak i przełożyć się na wzrost cen wybranych dóbr konsumpcyjnych w Europie.