Rozwój technologii zmienia oblicze zakupów internetowych oraz sposób ich dostawy
Rozwój technologii, w połączeniu ze zmieniającymi się zwyczajami konsumentów, odmienia sposób, w jaki sklepy internetowe dystrybuują i dostarczają produkty europejskim klientom. Oznacza to, że na całym kontynencie, aby zaspokoić popyt, potrzebna będzie większa ilość powierzchni magazynowych. Pomimo szeroko zakrojonej dyskusji dotyczącej wpływu transakcji przeprowadzonych online na sprzedaż w sklepach stacjonarnych i logistykę, obecnie tylko 8% transakcji detalicznych w całej Europie odbywa się za pośrednictwem Internetu. Według nowej publikacji Savills „Megatrendy w Logistyce” (Logistics Megatrends), do 2025 roku współczynnik ten ma wzrosnąć do 25%, co pociągnie za sobą przełomowe zmiany.

Kluczowe zmiany, których możemy oczekiwać, to między innymi:

  • Ze względu na rozwój robotyki, która pozwoli na bardziej efektywne magazynowanie i sprawne pobieranie towaru z większych wysokości, magazyny będą wyższe. Pracownicy magazynów mogą zostać wyposażeni w egzoszkielety, które wspomogą ich w pakowaniu i załadunku towarów.
  • Świadomość ceny - globalni konsumenci będą kupować więcej produktów w sklepach zagranicznych, o ile koszty dostawy nie będą zbyt drogie. Będzie to miało znaczący wpływ na lokalizację centrów dystrybucji producentów i firm handlowych – można spodziewać się więcej magazynów położonych przy granicach.
  • Rozwój technologii akumulatorów i baterii oraz autonomicznych pojazdów elektrycznych doprowadzi do rozpowszechnienia się dostaw w porze nocnej, ponieważ nie będą już naruszane normy dotyczące hałasu.
  • Udoskonalone systemy zarządzania zaopatrzeniem w sklepach stacjonarnych spowodują, że towary będą mogły być dostarczane do klientów bezpośrednio ze sklepów, które zlokalizowane są bliżej, aniżeli z magazynów. Obniży to zarówno koszty jak i czas dostawy.
Kevin Mofid, dyrektor w Dziale Badań Savills, mówi: "Technologia spowoduje dalsze zmiany na rynku logistycznym, ale różnice w modelach handlu detalicznego, łańcuchach dostaw, podejściu do nowych technologii i udziału e-handlu w poszczególnych krajach oznaczają, że nie ma jednego rozwiązania, które można zastosować w magazynach i centrach dystrybucji w całej Europie.”