Europa Środkowa nadal w centrum zainteresowania
Europa Środkowa nadal pozostanie w centrum zainteresowania firm prowadzących działalność logistyczną - wywiad z Kamilem Szymańskim, Associate Director w Dziale Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych Savills. Iwo Nowak: Jakie obiekty lub powierzchnie – pod względem na przykład metrażu, kubatury, lokalizacji, czy wyposażenia – cieszą się obecnie największym zainteresowaniem branży logistycznej w Polsce w zakresie wynajmu lub zakupu? Kamil Szymański: Branża logistyczna stanowiła ponad 30% powierzchni magazynowych w Polsce na koniec III kwartału 2016 roku. Niezmiennie od kilku lat największym zainteresowaniem firm logistycznych cieszą się głównie rynki i lokalizacje dobrze skomunikowane, dysponujące potencjałem siły roboczej. W zależności od segmentu logistyki – dla firm kurierskich i transportowych na potrzeby centralnych sortowni, najważniejsze jest ulokowanie się w miejscu zapewniającym jak najszybszą dystrybucję na teren całej Polski (stąd przecięcie autostrad A2/A1 w Strykowie), na lokalne huby kurierskie potrzebne są lokalizacje blisko klienta końcowego, czyli w niewielkiej odległości od strefy miejskiej. Dla e-commerce i dużej logistyki kontraktowej poza bliskością rynków zbytu istotna jest wspomniana już kadra pracownicza. Wśród operatorów logistycznych coraz częstszym kierunkiem rozwoju jest konsolidacja terminali przeładunkowych z powierzchniami pod logistykę kontraktową, dzięki czemu mogą uzyskać lepsze warunki komercyjne ze strony deweloperów oraz przewagę konkurencyjną, oferując kompleksowość usług. Będziemy obserwować coraz większą automatyzację operacji w magazynach, co wynika w głównej mierze z braku dostępności kadry pracowniczej oraz zwiększania efektywności procesów. Dla rynku powierzchni magazynowych oznacza to dłuższe umowy najmu ze względu na większe inwestycje w wyposażenie magazynu po stronie klientów. I.N.: Czy dotychczasowy trend w naszym kraju w obszarze lokalizacji i wynajętej powierzchni dla prowadzenia działalności logistycznej i dystrybucyjnej zostanie utrzymany, czy też należy spodziewać się w najbliższych latach zmian upodobań najemców/ kupujących? K.S.: Polska jest coraz ciekawszą lokalizacją na europejskiej mapie magazynów. Według raportu przygotowanego przez firmy Eyefortransport i Prologis, jesteśmy jedną z bardziej pożądanych lokalizacji w Europie Środkowo-Wschodniej. Bazując na danych za III kwartał 2016 roku, największym zainteresowaniem cieszą się niezmiennie rynki: Górnego Śląska, okolic Warszawy, Wrocławia i Polski Centralnej, gdzie wynajęto odpowiednio ponad 200 000 m2 powierzchni. Obserwujemy również większe zainteresowanie najemców lokalizacjami wzdłuż zachodniej granicy, czego dowodem są między innymi ostatnie duże umowy najmu zawarte w Szczecinie i okolicach – 130 000 m2 firma Zalando, 67 000 m2 dla firmy Amazon oraz ponad 19 000 m2 dla firmy Ideal Auto w Zielonej Górze. W najbliższych latach możemy się spodziewać ekspansji projektów logistycznych i produkcyjnych w regionach, które dysponują dostępem do zasobów siły roboczej, na przykład lokalizacje wzdłuż drogi S3, będącej częścią międzynarodowej trasy E65 (Legnica, Zielona Góra, Nowa Sól). I.N.: Czy Polska może stać się w niedalekiej przyszłości europejskim zapleczem logistyczno-dystrybucyjnym dla towarów importowanych z Chin? K.S.: Hasło Nowy Jedwabny Szlak budzi emocje wśród firm upatrujących dużej szansy w połączeniu kolejowym Chengdu z Łodzią. Głównie mówimy tu o firmach eksportujących żywność. Połączenie kolejowe zdecydowanie skraca czas transportu z 40-50 dni w przypadku transportu morskiego do 11-14… I.N.: Czy należy spodziewać się w perspektywie kilkuletniej wyraźnego trendu przenoszenia dalej na Wschód działalności logistycznej i dystrybucyjnej z Europy Środkowej na przykład na tereny Białorusi lub Ukrainy? K.S.: Z naszego punktu widzenia Europa Środkowa nadal pozostanie w centrum zainteresowania firm prowadzących działalność logistyczną i dystrybucyjną. Wpływ na to ma coraz lepsza infrastruktura drogowa oraz nadal przyjazny klimat dla inwestorów. Obecna sytuacja polityczna zdecydowanie nie pomaga perspektywom rozwoju logistyki na terenach Białorusi i Ukrainy. Zgodnie z Chartered Institute of Procurement & Supply (CIPS) Risk Index, wskaźnik ryzyka globalnego łańcucha dostaw w regionie Europy Wschodniej zdecydowanie nie zachęca do przenoszenia aktywności logistycznej w ten region. Index śledzi wpływ zmian gospodarczych i politycznych na stabilność globalnych łańcuchów dostaw. Z punktu widzenia powierzchni magazynowych i logistycznych obserwujemy duże zainteresowanie przenoszeniem aktywności z Europy zachodniej do Polski, która dysponuje coraz większym zapleczem logistycznym (prawie 11 mln m2 powierzchni magazynowej). Na koniec III kwartału 2016 roku dla potencjalnych najemców było gotowe do oddania około 650 000 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej. Również duża aktywność i elastyczność deweloperów w Polsce sprzyja pojawianiu się nowych inwestycji na terenie naszego kraju, na przykład w obszarach e-commerce, centrów dystrybucyjnych, czy produkcji. I.N.: Dziękuję za rozmowę.