Polska na radarze zagranicznych inwestorów
Wiele szybko rozwijających się firm działających na skalę międzynarodową traktuje Polskę jako naturalny kierunek rozwoju i ekspansji. Inwestorzy, zwłaszcza w sektorze e-commerce, niekoniecznie rozpatrują Polskę w kategorii przeniesienia do nas działalności kosztem obiektów w innych krajach. Zwykle chcą poszerzyć swoje zaplecze logistyczne o nieruchomości zlokalizowane w naszym kraju, które działają niezależnie od dotychczasowych obiektów. Istnieją jednak przypadki, kiedy dana firma zdecydowała się zmienić lokalizację i przenieść działalność do Polski, likwidując tym samym dotychczasowy magazyn w innym kraju. Dotyczy to szczególnie firm produkcyjnych, które w obliczu wysokich kosztów automatyzacji procesów w dalszym ciągu poszukują oszczędności poprzez optymalizację kosztów zatrudnienia. Przykładem firmy produkcyjnej, która przeniosła jeden ze swoich zakładów do Polski jest firma Mayer & Co Beschläge (MACO). Austriacki producent okuć obwiedniowych w zeszłym roku zdecydował się na wybór Górnego Śląska kosztem Austrii, co było bardzo silnym sygnałem ogromnego zaufania do polskiego rynku. W przeszłości na podobnych zasadach przeniosła się do Polski również m.in. szwedzka firma Pierce AB oferująca akcesoria do motocykli. Polska jest atrakcyjną, bo tańszą i bardziej elastyczną, alternatywą zwłaszcza dla rozwijających się firm niemieckich. Wciąż konkurencyjne koszty pracy w Polsce w połączeniu z coraz lepszą infrastrukturą transportową pozwalają nam konkurować z innymi krajami naszego regionu Europy o inwestorów szukających najbardziej optymalnych lokalizacji magazynowych i przemysłowych.