Współpraca na linii deweloper – menadżerowie logistyki i produkcji przy budowie magazynu BTS
Współpraca na linii klient – deweloper znacząco różni się w zależności od typu powierzchni, na której prowadzona będzie działalność operacyjna danego podmiotu. W przypadku powierzchni magazynowych nawet inwestycje szyte na miarę typu BTS są zwykle znacząco prostsze od powierzchni produkcyjnych. BTS-y magazynowe to w wielu przypadkach modyfikacje standardowych projektów, które dostosowują obiekt do wymagań jego późniejszego użytkownika. Można tu wybierać spośród puli sprawdzonych rozwiązań, łącząc je i dopasowując do konkretnych potrzeb. Czyni to cały proces znacząco szybszym i bardziej przystępnym cenowo od inwestycji produkcyjnych, które zwykle muszą być w niemal całości zaprojektowane od zera. O ile w pierwszym przypadku po stronie klienta najczęściej cała odpowiedzialność spoczywa na menadżerze logistyki, o tyle wybór lokalizacji dla fabryki wiąże się z potrzebą zaangażowania większej ilości osób. Zwykle za koordynację całego procesu związanego z budynkiem produkcyjnym odpowiada plant manager, który konsultuje z poszczególnymi działami firmy wszystkie rozwiązania, jakie są rozważane do zaimplementowania w obiekcie. Zarówno w przypadku nieruchomości magazynowych, jak i przemysłowych kluczowa jest komunikacja i zrozumienie na linii klient - deweloper. Jasne przedstawienie oczekiwań ze strony klienta, skupienie się na priorytetach poprzez przechodzę od ogółu do szczegółu i wiedza, jakiego rozwiązania są możliwe do zrealizowania i które z nich będą opłacalne, to tylko niektóre z elementów, które wpływają na poprawny obieg informacji. Manager ds. logistyki lub plant manager powinien posiadać wizję tego, jak chce by obiekt funkcjonował. Przekucie tego na konkretne wymagania wobec dewelopera to zadanie, w którym pomóc mogą wyspecjalizowani doradcy z zakresu nieruchomości komercyjnych. Naszą rolą jest przygotować odpowiednio najemcę do negocjacji z deweloperem i doprowadzenie do jak najkorzystniejszego dla klienta kształtu umowy najmu, czyli tym samym również odpowiedniego doboru specyfikacji danego BTS-u. Niezwykle ważne jest, by oczekiwania sprecyzować na samym początku. W innym przypadku może to doprowadzić do konfliktów i nieprzewidzianych wydatków związanych z potrzebą modyfikacji już zrealizowanego obiektu. Sytuacje takie zdarzają się zwykle w trakcie odbioru budynku lub pierwszych dni jego funkcjonowania. Może się wtedy okazać, że np. dedykowane oświetlenie, którego specyfikacja techniczna spełnia wszystkie indywidualne wymagania klienta, nie jest jednakże dostosowane np. do umiejscowienia regałów, które wykorzystuje najemca. Komunikacja powinna uwzględniać wszystkie osoby kluczowe dla projektu. W wielu przypadkach pominięcie np. działu HR lub działu administracji na etapie precyzowania wytycznych dla dewelopera może mieć poważne skutki. Wiąże się to chociażby z potrzebą przystosowania budynku do charakteru pracy osób w nim przebywających, co jest regulowane przez odpowiednie przepisy prawne. Niespełnienie tych wymagań może utrudnić efektywną eksploatacje obiektu lub całkowicie ją uniemożliwić jako niezgodną z prawem.