CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY SZANSĄ DLA RYNKU LOGISTYCZNEGO W POLSCE
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to jedna z najważniejszych planowanych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, której realizacja otwiera nowe perspektywy dla rynku logistyki i inwestycji w nieruchomości magazynowe. Według danych spółki CPK szacowany koszt budowy do 2032 roku to 131,7 mld złotych. Projekt obejmuje budowę nowego międzynarodowego lotniska oraz sieci szybkich kolei i jest kluczowym elementem strategii rozwoju transportu i logistyki w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Jego realizacja może przynieść znaczące korzyści dla przedsiębiorców, inwestorów oraz całej gospodarki.
Logistyka – serce CPK
Jednym z głównych celów CPK jest stworzenie centralnego węzła transportowego, który połączy różne gałęzie transportu – lotniczy, kolejowy i drogowy. To multimodalne podejście ma na celu nie tylko usprawnienie przepływu towarów w Polsce, ale także zwiększenie konkurencyjności kraju na arenie międzynarodowej. Dzięki położeniu inwestycji w centralnej Polsce, z bezpośrednim dostępem do głównych tras komunikacyjnych, możliwe będzie skrócenie czasu dostaw oraz zwiększenie efektywności operacji logistycznych.
Master Plan uwzględnia wstępny układ drogowy wokół lotniska, który jest w trakcie pogłębionych analiz i uzgodnień z GDDKiA: połączenia lotniska z rozbudowaną Autostradą A2, drogą krajową nr 50 (DK50) oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
Dla branży logistycznej oznacza to m.in. możliwość lepszego zarządzania łańcuchami dostaw. Taki węzeł transportowy o znaczeniu europejskim będzie kluczowym punktem przeładunkowym dla towarów transportowanych pomiędzy wschodnią a zachodnią Europą. Dzięki połączeniom kolejowym z głównymi miastami Polski, a także planowanym połączeniom międzynarodowym, CPK umożliwi szybki transport towarów na duże odległości. To z kolei może przyciągnąć inwestorów z branży logistycznej, którzy będą chcieli skorzystać z nowoczesnej infrastruktury oraz strategicznego położenia Polski.
Inwestycje w nieruchomości magazynowe
Rozwój inwestycji niesie za sobą również ogromny potencjał dla rynku nieruchomości magazynowych. Opracowano strategię nazwaną „Efekt Cargo CPK”, która zakłada:
-przejęcie przez Polskę części ruchu cargo z lotnisk takich, jak np. Frankfurt czy Amsterdam,
-stworzenie CPK, jako optymalnego miejsca do odprawiania i clenia towarów transportowych do krajów europejskich dla międzynarodowych firm logistycznych,
-rozbudowanie nowoczesnej infrastruktury w Polsce, które wpłynie na rozwój firm specjalizujących się w logistyce i transporcie drogą lotniczą.
Według raportu EY dostępnego na stronie inwestycji wartość importu realizowanego przez lotnisko CPK będzie miała istotny wpływ na przyszłe dochody z ceł. Scenariusz centralny przewiduje, że w 2028 roku naliczone cła osiągną poziom około 874 mln zł, a do 2060 roku wzrosną do około 4,5 mld zł.
Takie założenia pokazują, że Polska planuje rozwijać zarówno transport, jak i magazynowanie i produkcję i wzmacniać swoją pozycję na arenie międzynarodowej.
W tym kontekście, jednym ze szczególnie ważnych projektów jest tzw. Airport City - CPK Zachód, czyli kompleks logistyczno-przemysłowy, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie nowego lotniska. Zakłada on budowę nowoczesnych parków biznesowych, magazynów, centrów logistycznych, a także zaplecza usługowego. To właśnie po zachodniej stronie lotniska znajdą się m.in. terminale cargo do obsługi frachtu lotniczego.
Dla firm zajmujących się logistyką, e-commerce czy produkcją, inwestycje w powierzchnie magazynowe w rejonie CPK będą kluczowe z punktu widzenia optymalizacji procesów biznesowych oraz redukcji kosztów transportu. W oparciu o prognozy IATA Master Plan zakłada, że nowa infrastruktura CPK w połączeniu z brakiem takich ograniczeń, jakie obowiązują na Lotnisku Chopina, pozwoli wzmacniać krajowy potencjał cargo. Według prognoz, już w 2035 r. łącznie przewozy cargo i poczty lotniczej mają osiągnąć ok. 1 mln ton (przed COVID-19 było to ok. 100 tys. ton).
Szanse i wyzwania
Inwestycja w Centralny Port Komunikacyjny wiąże się z licznymi szansami, ale oznacza także wyzwania.
-Ostatnie lata pokazały, że sytuacja polityczna w Polsce może być dynamiczna, co niekiedy wiąże się z ryzykiem przy przeprowadzaniu nowych inwestycji. Przy tak dużych przedsięwzięciach potrzebna jest dogłębna analiza, zatrudnienie profesjonalnych kadr i opracowanie strategii, która wykluczy ewentualne trudności.
-Protesty właścicieli gruntów to kolejna poważna przeszkoda. Właściciele działek położonych na terenie planowanej inwestycji oraz w jej sąsiedztwie mogą wyrażać sprzeciw wobec przymusowego wykupu ziemi, powodując opóźnienia, a także konieczność renegocjacji warunków wykupu i zwiększenie kosztów projektu.
-Dostosowanie linii kolejowych to techniczne wyzwanie związane z koniecznością modernizacji i rozbudowy istniejącej infrastruktury. Zapewnienie odpowiednich połączeń kolejowych wymaga nie tylko ogromnych nakładów finansowych, ale także rozwiązania problemów technicznych i logistycznych, takich jak synchronizacja prac budowlanych z utrzymaniem bieżących połączeń.
-Normy ekologiczne stanowią istotny aspekt, który może wpłynąć na tempo realizacji CPK. Projekt musi spełniać rygorystyczne wymogi środowiskowe, co wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szeregu badań i analiz, a także zastosowania nowoczesnych technologii ograniczających negatywny wpływ na środowisko. Master Plan CPK zakłada, że lotnisko już od momentu startu będzie gotowe do zerowej emisji CO2 m.in. poprzez zapewnienie infrastruktury do obsługi naziemnej w postaci pojazdów zeroemisyjnych oraz pozyskiwania znacznej części energii z odnawialnych źródeł.
Centralny Port Komunikacyjny to inwestycja, która ma potencjał zmienić układ sił na rynku logistyki i nieruchomości magazynowych w Polsce i w Europie. Dzięki swojej skali, nowoczesnej infrastrukturze i strategicznemu położeniu, obszar CPK może stać się kluczowym węzłem logistycznym w Europie Środkowo-Wschodniej, przyciągając inwestorów i tworząc nowe możliwości biznesowe. Jednak realizacja tego projektu wymagać będzie skutecznej koordynacji działań na wielu płaszczyznach oraz odpowiedniego zarządzania ryzykiem. W efekcie, CPK może stać się nie tylko symbolem nowoczesności, ale także siłą napędową dla polskiej gospodarki w nadchodzących dekadach.
Wszelkie dane zawarte w materiale pochodzą z oficjalnej strony www.cpk.pl.